Pełna księgowość w firmie

07:42:00

Podmioty gospodarcze zobowiązane są do prowadzenia księgowości swojej działalności. Jedne z nich prowadzą ją w formie uproszczonej, inne zaś muszą stosować u siebie tzw. pełną księgowość.

Pełną księgowość muszą stosować obowiązkowo spółki kapitałowe oraz spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne, a także spółki cywilne, jawne, partnerskie, osoby fizyczne, gdy ich przychody netto z wykonywanej działalności w ubiegłym roku obrotowym wyniosły co najmniej równowartość 2 000 000 euro w polskiej walucie; wszystkie jednostki administracyjne( gminy, powiaty, województwa itp.).

Wszystkie zasady związane z prowadzeniem pełnej księgowości regulują przepisy ustawy o rachunkowości, którą jednostki gospodarcze muszą przestrzegać.

Pełna księgowość polega na rejestrowaniu wszystkich zdarzeń gospodarczych zachodzących w firmie. Należy je księgować i zapisywać na odpowiednich kontach księgowych. Konieczne jest sporządzanie sprawozdań z działalności jednostki.

Pełną księgowość prowadzi się w formie ksiąg rachunkowych, które składają się z:
- dziennika, gdzie ewidencjonowane są zdarzenia gospodarczej,
- kont księgi głównej oraz kont ksiąg pomocniczych,
- zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej oraz kont ksiąg pomocniczych,
- wykazu składników aktywów i pasywów.

ZALETY pełnej księgowości
WADY pełnej księgowości:
  • dokładny obraz operacji finansowych przedsiębiorstwa,
  • podstawa do przeprowadzenia wnikliwej analizy kosztów, wydatków, przychodów i zysków jednostki,
  • obraz stanu finansów i majątku firmy,
  • zbliżona informacja o wielkości planowanych inwestycji,
  • skomplikowana forma prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych,
  • wysokie koszty prowadzenia,
  • konieczność zatrudnienia księgowego lub wynajęcia biura rachunkowego,




.