Co zrobić, aby otrzymać odprawę i emeryturę naraz?

03:40:00

Emerytura i odprawa po zakończonej pracy to jedno z praw pracownika. Warunki przechodzenia na emeryturę i prawo do ubiegania się o odprawę wskazane zostały w przepisach Kodeksu pracy.

Ustawodawca zawarł tam zasadę, że pracownikowi spełniającemu odpowiednie warunki przysługuje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do emerytury.

Przesłanki, jakie zaistnieć powinny w celu otrzymania emerytury to:

  • rozwiązanie stosunku pracy 
  • nabycie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do emerytury 
Świadczenie, jakim jest odprawa emerytalna wypłacane musi być przez każdego pracodawcę, u którego została osoba zatrudniona. Jeżeli więc pracownik będzie miał podpisane kilka umów o pracę jednocześnie z tym samym pracodawcą, to z mocy prawa przysługuje mu odprawa z każdego stosunku pracy oddzielnie. Warto wiedzieć, że status emeryta nie dyskwalifikuje z prawa do podjęcia ponownego zatrudnienia u tego samego, lub innego pracodawcy. Aby jednak otrzymać odprawę niezbędne jest aby stosunek pracy ustał definitywnie, a pracownik stał się wyłącznie emerytem.