Audyt
06:31:00Zasadniczym zadaniem audytu jest określenie czy system zarządzania, który obowiązuje w firmie jest zgodny z normami, wymaganiami klientów, przepisami prawnymi oraz tym, co wymaga sama organizacja. Jeżeli działa poprawnie wówczas pomaga firmie osiągnąć określone cele.
Wyróżniamy trzy rodzaje audytów:
1. Audyt wewnętrzny - zazwyczaj przeprowadzany jest przez przeszkolonych pracowników w firmie.
2. Audyt Klienta - przeprowadza go Klient danej firmy.
3. Audyt certyfikacyjny - przeprowadzają go firmy certyfikujące, które nadają w ten sposób określone certyfikaty.
Audyt nie polega na szukaniu błędów i nieprawidłowości w działaniu firmy, a raczej na szukaniu dowodów na to, że funkcjonuje prawidłowo. Ma ocenić funkcjonowanie całego systemu jako całości nie wytyka zatem błędów personalnych, a także nikogo nie oskarża.
Audyt musi być przeprowadzany w sposób powtarzalny. Tam gdzie występuje większe ryzyko popełnienia błędów tak powinien być przeprowadzony wcześniej.