Zmiany w strukturze administracyjnej Fiskusa.

10:20:00

Planowane były także wielkie zmiany w strukturze organizacyjnej administracji podatkowej. Część z nich, która została już wprowadzona cieszy się zadowoleniem podatników.

Jedną z najważniejszych zmian jest utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Mają oni za zadanie pomagać nowym przedsiębiorcom, którzy zaczynają prowadzić działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Będą również pomagać w wypełnianiu dokumentów, przypominać o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp., doradzać w sprawach załatwianych w innych instytucjach.

Kolejnym wprowadzonym udogodnieniem jest utworzenie centra obsługi podatnika. Od września w wielu miastach pracownicy administracji podatkowej przyjmują podania i deklaracje, wydają zaświadczenia oraz udzielają wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego. Pomagają też podmiotom, które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą.

Został stworzono również Centralny Rejestr Danych Podatkowych. Ma on za zadanie umożliwiać wymianę informacji między urzędami pozwalając na obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania. Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.

Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej na lata 2016-2020 zakłada, że jej hasło przewodnie to: „Pomagamy płacić podatki dla dobra wspólnego". Celem Strategii jest zapewnienie dochodów z danin publicznych i zmniejszenie kosztów ich poboru, zwiększenie poziomu dobrowolności wypełniania obowiązków podatkowych przy wzajemnym zaufaniu, rozwój profesjonalnej kadry, koncentracja zasobów i wzmocnienie zarządzania na poziomie centralnym.